Researchers Database

NARUSE Kumi

    Faculty Division of Human Life and Environmental Sciences Research Group of Sport and Health Sciences Professor
    YAMATO Center for Regional Collaboration and Education Director, YAMATO Center for Regional Collaboration and Education
Last Updated :2021/06/02

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Research Interests

  • / 身体表現の精神生理学的研究および臨床的応用(ダンスムーブメントセラピー) 動作速度調整からみた身体的コミュニケーション 

Research Areas

  • Life sciences, Nutrition and health science
  • Life sciences, Sports science

Research Experience

  • 2001 - 2004, :大阪樟蔭女子大学人間科学部児童学科
  • 1987 - 2001, :樟蔭女子短期大学

Education

  • - 2002, Nara Women's University, 人間文化研究科, Japan
  • - 2002, Nara Women's University

Published Papers

  • DVD「下市らくらく体操」の有用性の検討 :「高齢者の営農を支える『らくらく農法』の開発プロジェクト」のPPK グループ活動報告 4

    成瀬九美; 高徳希; 藤原素子

    2019, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 21 (2), 10 - 16

  • 連続棒把握課題における切り替え動作のパターンと注意スタイルとの関係

    高見采加; 成瀬九美

    2019, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 21 (1), 1 - 9

  • 「地域志向科目」を受講する学生の地域意識‐「『奈良』女子大学入門」「なら学+(プラス)」における調査結果から‐

    前川光正; 成瀬九美

    2019, 教育システム研究, 14, 87 - 94

  • 手足写真を用いたメンタルローテーションにおける異なるイメージ操作:部位間の比較を通して

    上田遥菜; 成瀬九美

    2019, バイオフィードバック研究, 46, 3 - 10

  • オーセンティック・ムーヴメントにおけるMとWの関係性-マテリアル分析に基づくイメージ交流-

    川岸恵子; 淡野登志; 成瀬九美

    2018, ダンスセラピー研究, 11, 31 - 42

  • 身体的コミュニケーションと相互交流的調整‐未就園児親子体操の事例から

    成瀬九美

    2018, ダンスセラピー研究, 11, 25 - 30

  • 高見采加・成瀬九美:角度の異なる棒状物に対する把握手選択の特性および注意スタイルとの関連

    高見采加; 成瀬九美

    2018, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 20 (2), 1 - 9

  • 同調動作課題におけるパフォーマンスとコミュニケーション・スキルとの関連性

    成瀬 九美

    2017, ダンスセラピー研究, 10, 17 - 26

  • グループでオーセンティック・ムーヴメントを学ぶ‐体験と文献による取り組み

    川岸惠子; 田中恵美子; 淡野登志; 成瀬九美

    2017, ダンスセラピー研究, 10, 43 - 47

  • ダンス運動の習得における動きをつなげる指導の工夫‐初期段階の事例から

    上田遥菜; 成瀬九美

    2017, スポーツ科学研究, 19, 21 - 28

  • 身体的コミュニケーションとバイオフィードバック―ダンス/ ムーヴメントセラピーにおける「動きながら」の介入

    成瀬 九美

    2017, バイオフィードバック研究, 44 (2), 83 - 90

  • ポジティブ機能に着目した空想傾性の分類

    飯田あや; 成瀬九美

    2016, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 18

  • 文字刺激を用いたメンタルローテーション課題における反応時間と視覚的イメージ能力との関連性

    上田遥菜; 成瀬 九美

    2016, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 18, 47 - 54

  • 加速度波形からみた表現動作の分類

    成瀬 九美

    2016, ダンスセラピー研究, 9, 50 - 55

  • 「なめらか」表現における動作特性

    成瀬 九美

    2015, ダンスセラピー研究, 8

  • 身体感覚に着目した空想内容の分類

    成瀬 九美; 飯田あや

    2015, スポーツ科学研究, 17, 31 - 38

  • 即興的身体表現に対する観察の傾向性と認知様式の関連

    成瀬 九美; 林麗子

    2014, ダンスセラピー研究, 7, 35 - 42

  • 柿栽培高齢営農者の収穫作業姿勢調査

    成瀬 九美; 堀川真那; 高徳希; 藤原素子

    2014, 奈良女子大学スポーツ科学研究, (17), 47 - 56

  • 「表現リズム遊び」にみられる相互交流の変容‐小学校1・2年生での実践事例から‐

    成瀬 九美; 青木恵子

    2014, スポーツ科学研究, 16, 31 - 40

  • 即興的に踊るダンスにみられる移動パターンの分類-小学校授業の分析から-

    成瀬 九美; 青木恵子

    2013, 奈良女子大学スポーツ科学研究, (15,29-35)

  • ダンス授業における「即興的に踊る」体験への取り組み

    成瀬 九美

    2013, 奈良女子大学スポーツ科学研究, (15, 87-90)

  • 高齢者の運動パフォーマンスに認知課題が及ぼす影響

    成瀬 九美; 西村美帆

    2012, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 14, 37 - 43

  • 幼児の自由遊びにみられる相補的な関わりの分析

    成瀬 九美; 一箭良枝

    2012, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 14, 55 - 66

  • 速度調整からみた二者間の身体的同調過程

    成瀬 九美

    2010, バイオフィードバック研究, 37, 37 - 44, doi

  • テンポ保持に及ぼす音刺激周期の影響

    成瀬 九美; 浦野真理子

    2010, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 12, 19 - 28

  • ボディワークが気分に及ぼす影響

    成瀬 九美; 永井夕起子

    2009, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 11, 65 - 71

  • 年齢特性を考慮した健康運動プログラムの実践(2)-奈良市立中部公民館「ヘルシー&ハッピー講座」報告-

    成瀬 九美; 藤原素子

    2009, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 11, 107 - 116

  • 共感についての生理心理的検討-異なる身体表情を示す子どもに対して

    成瀬 九美; 林麗子他

    2009, バイオフィードバック研究, 36, 23 - 32, doi

  • 年齢特性を考慮した健康運動プログラムの実践-奈良市立中部公民館「ヘルシー&ハッピー講座」報告-

    成瀬 九美

    2008, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 10, 117 - 127

  • 未就園児親子のからだコミュニケーションプログラムの実践-奈良市立幼稚園における親子体操報告-

    成瀬 九美

    2008, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 10, 129 - 136

  • 他者関係への意識が身体的知覚に与える影響について

    成瀬 九美; 永井夕起子

    2008, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 10, 47 - 56

  • 中高年とを対象とした健康運動指導(2)‐新しい運動プログラムの考案‐

    成瀬 九美; 成瀬九美他

    2007, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 9, 1 - 18

  • 中高年を対象とした健康運動指導-中部公民館主催事業「ヘルシー&ハッピー講座」の報告-

    成瀬 九美; 成瀬九美他

    2006, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 8 (49-53)

  • 異なる動作速度が遂行時の快感情に及ぼす影響

    成瀬 九美

    2005, 日本生理人類学会誌, 10 (4), 25 - 32, doi

  • 未就園児とその親を対象とした親子体操の実践報告

    成瀬 九美

    2005, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 7, 47 - 56

  • Relationships between mood state, time estimation, and selected movement speed

    K Naruse

    We investigated whether different aspects of mood state influence sense of time estimation and movement speed. Mood states were measured on the Multiple Mood Scale for 142 female undergraduate students, who were then asked to estimate the interval of time elapsed between the words "start" and "stop" spoken by a tester. Next, the same subjects were told to draw circles inside 1-cm squares printed on an A4 size sheet of paper in succession at their freely elected comfortable speed. Scores on Concentration (r=-.22, p<.01) and Being Startled (r=-.26, p<.01) each correlated significantly and negatively with time estimation, while scores on Boredom (r=.17, p<.05) had a significant positive correlation with movement speed. These results suggest that different aspects of mood state have some association with time estimation and selected movement speed. Values account for small common variance., PERCEPTUAL MOTOR SKILLS, Oct. 2004, PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS, 99 (2), 618 - 620, web_of_science

    Scientific journal

  • Effect of slow movement execution on cognitive function

    K Naruse; H Sakuma; T Hirai

    We investigated the effect of slow paced movement on cognitive function. The task movement was a dual-task performance composed of a continuous forearm rotation for the right hand and a simple reaction task for the left hand. Exp. 1 was designed to compare reaction time during performance at a slow pace to that at medium pace by 14 female undergraduate students. The mean reaction time for the left hand under the Slow Pace was significantly longer than that under the Middle Pace condition (p<.05), which showed that the subjects were required to give more attention to right-hand performance at the slow pace as it was difficult. Exp. 2 examined changes in reaction time when using the left hand that were associated with the learning of a slow paced task while using the right hand. Twenty-three female undergraduate students participated and repeated the task 6 times. The 3 sec. prior to and the 3 sec. after each auditory stimulus were used to establish rotation speed and mean coefficients of variation. The mean coefficients of variation, evaluated as within-subject variability, showed a significantly positive correlation with reaction time at Trials I and 6 for prestimulus and Trials 5 and 6 for poststimulus. Over successive trials participants continued performing the primary forearm task at a constant slow pace before and after receiving auditory stimuli, and this progress was related to a decrease in reaction time. Further, the sense of concentration evaluated by the subjects poststimulus was significantly higher than that prestimulus (p<.01). Performance at a constant speed, which was much slower than the ordinary or preferred speed of each subject, may have had a strong effect on their ability to remain conscious of movement execution., PERCEPTUAL MOTOR SKILLS, Feb. 2004, PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS, 98 (1), 35 - 43, web_of_science

    Scientific journal

  • 身体表現のグループワークにおけるコミュニケーションの成立過程

    成瀬 九美

    2004, ダンスセラピー研究, 3.4 (1), 25 - 30

  • Slow movement execution in event-related potentials (P300)

    K Naruse; H Sakuma; T Hirai

    We examined whether slow movement execution has an effect on cognitive and information processing by measuring the P300 component. 8 subjects performed a continuous slow forearm rotational movement using 2 task speeds, Slow (a 30-50% decrease from the subject's Preferred speed) and Very Slow (a 60-80% decrease). The mean coefficient of variation for rotation speed under Very Slow was higher than that under Slow, showing that the subjects found it difficult to perform the Very Slow task smoothly. The EEG score of alpha-1 (8-10 Hz) under Slow Condition was increased significantly more than under the Preferred Condition; however, the increase under Very Slow was small when compared with Preferred. After performing the task, P300 latency under Very Slow increased significantly as compared to that at pretask, Further, P300 amplitude decreased under both speed conditions when compared to that at pretask, and a significant decrease,vas seen under the Slow Condition at Fz, whereas the decrease under the Very Slow Condition was small. These differences indicated that a more complicated neural composition and an increase in subjects' attention might have been involved when the task was performed under the Very Slow Condition. We concluded that slow movement execution may have an influence on cognitive function and may depend on the percentage of decrease from the Preferred speed of the individual., PERCEPTUAL MOTOR SKILLS, Feb. 2002, PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS, 94 (1), 251 - 258, web_of_science

    Scientific journal

  • Properties of internal speed control and psychophysiological response during continuous forearm rotation movement

    K Naruse

    This study investigated the properties of speed control and psychophysiological response when subjects changed movement speed internally. The task consisted of a continuous forearm rotational movement, which 14 women performed under 3 conditions, namely, ( I) Preferred: the Subject performed the task at a freely selected speed, (2) Slow: the subject changed the speed in two steps from preferred to a slower pace (slow, then very slow), (3) Fast: the subject changed the speed in two steps from preferred to a faster pace (fast, then very fast). Rotation speed and the coefficient of variation were measured to evaluate within-subject variability. Under the Preferred condition, there were no significant differences in rotation speed or coefficient of variation during the trials. However, under Slow and Fast conditions, the standard variation scores and coefficient of variation indicated different tendencies, Under the Fast condition, although the standard variation increased with the faster speed, the coefficient of variation decreased. On the other hand, the coefficient of variation increased under the Slow condition. Preferred speed had a significant positive relationship to the slow, very slow, fast, and very fast speeds. Heart rate (R-R interval) and EEG spectral intensity measurements showed no significant changes among the three conditions; however, respiration frequency significantly increased during Fast as compared to Preferred and Slow conditions, These results suggest that a preferred speed for continuous movement exists and that it is closely related to internal speed control as a psychological criterion. Furthermore, different movement speeds may reflect different psychophysiological responses., PERCEPTUAL MOTOR SKILLS, Oct. 2001, PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS, 93 (2), 387 - 396, web_of_science

    Scientific journal

  • 安静時の前頭部における脳波の左右差及びP300とPreferred ペースの関連性

    成瀬 九美

    2001, 日本生理人類学会誌, 6, 27 - 32

  • 遅い速度の動作遂行に伴う精神生理学的応答の特性

    成瀬 九美; 佐久間春夫

    2001, バイオフィードバック研究, 27, 29 - 36

  • Effects of slow tempo exercise on respiration, heart rate, and mood state

    K Naruse; T Hirai

    The purpose of this study was to investigate psychophysiologic responses to slow movement tempo exercise in three experiments. Exps. 1 and 2 were designed to compare slow with preferred movement tempos chosen freely by the subjects. The task movements in Exp. 1 were repetitive Arm Swinging, Stepping, and Body Swaying, performed by 14 female undergraduate students, while in Exp. 2, Body Swaying and Arm Winding were performed by 10 female undergraduate students and 13 boys and girls junior high school students. Respiration, heart rate, and scores on the State-Trait Anxiety Inventory were measured. Analysis showed respiration rates were lower during slow tempo conditions than preferred conditions. Exp. 3 was designed to compare very slow with slow movement tempos, using a Tai Chi-type of movement performed by 6 female undergraduate students. The subjects were required to synchronize the task movement with auditory stimuli, during which respiration and heart rate were measured, and a UWIST Mood-Adjective Checklist was utilized. Under the very slow movement conditions, Energetic Arousal scores were lower than those for the slow movement and the variation of respiration between rest and task conditions corresponded inversely with the Tense Arousal scores. Together, our results suggest that slow tempo exercise does not increase physiological or psychological arousal., PERCEPTUAL MOTOR SKILLS, Dec. 2000, PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS, 91 (3), 729 - 740, web_of_science

    Scientific journal

  • 遂行動作の変化から見た示範の繰り返し呈示に伴う運動習得過程

    成瀬 九美

    1999, 舞踊学, 22, 42 - 49

  • 衣服の色彩が感情及び行動に及ぼす影響

    成瀬 九美

    1998, 日本生理人類学会誌, 3 (2), 1 - 4

MISC

  • 柿栽培高齢営農者の「からだ」と向き合う運動指導 -「高齢者の営農を支える『』の開発」プロジェクトのPPKグループ活動報告

    高徳希; 堀川真那; 甲斐健人; 成瀬九美; 藤原素子

    2013, 奈良女子大学スポーツ科学研究, 15, 91 - 96

  • コミュニケーションの基盤としてのからだ-未就園児親子のからだ遊びの実践から-

    成瀬 九美

    2009, 奈良女子大学文学部研究教育年報, 5, 35 - 38

  • 奈良市立幼稚園未就園児クラスにおける親子体操の実践

    成瀬 九美

    2006, 奈良女子大学文学部研究教育年報, (2), 69 - 75

  • 「身近な事象」を題材としたイメージ表現における大学生女子の表現身体

    成瀬 九美

    2004, 大阪樟蔭女子大学児童学研究, 19, 11 - 18

  • 幼児の運動学習における示範呈示による視覚的指導の有効性と留意点について

    成瀬 九美

    2003, 大阪樟蔭女子大学児童学研究, 18, 20 - 31

  • 日内変動における自己選択速度と脳波及び気分の関連性

    成瀬 九美

    2002, 大阪樟蔭女子大学人間科学部紀要, 1, 125 - 139

  • 前腕回転課題におけるPreferred tempoの恒常性に関する基礎的研究

    成瀬 九美

    2001, 樟蔭女子短期大学文化研究, 15, 107 - 114

  • 田植舞の所作に関する比較研究‐春日大社と出羽三山神社‐

    成瀬 九美

    1998, 樟蔭女子短期大学文化研究, 12, 53 - 59

  • 動作のリズムとプリファード・テンポ

    成瀬 九美; 平井タカネ

    1996, 体育の科学, 955 - 959

  • 視覚的指導を用いた運動学習における学習者の遂行動作の変化(Ⅱ)‐幼児を対象として‐

    成瀬 九美

    1996, 樟蔭女子短期大学文化研究, 10, 73 - 85

  • 遅い速度の動作遂行が生体与える心理生理的影響

    成瀬 九美

    1995, 樟蔭女子短期大学文化研究, 9, 43 - 53

  • イメージテンポと遂行時テンポの関連性‐体幹及び上肢、下肢の動作を対象として‐

    成瀬 九美

    1994, 樟蔭女子短期大学文化研究, 8, 85 - 94

  • 視覚的指導を用いた運動学習における学習者の遂行動作の変化

    成瀬 九美

    1993, 樟蔭女子短期大学文化研究, 7, 19 - 29

  • 好みの音楽が身体運動に及ぼす影響について

    成瀬 九美

    1992, 樟蔭女子短期大学文化研究, 6, 109 - 120

  • 身体運動の見方に関する実験的研究(Ⅲ)‐背面示範の場合‐

    成瀬 九美

    1991, 樟蔭女子短期大学文化研究, 5, 115 - 128

  • 身体運動の見方に関する実験的研究(Ⅱ)‐運動習得過程における視点の変化‐

    成瀬 九美

    1989, 樟蔭女子短期大学文化研究, 3, 63 - 75

  • 身体運動の見方に関する実験的研究‐舞楽鑑賞時の視点の変化から‐

    成瀬 九美

    1988, 樟蔭女子短期大学文化研究, 2, 105 - 116

Books etc

  • 新子どもの健康

    三晃書房, 2010

  • 医療現場に活かすダンス・ムーブメントセラピーの実際

    創元社, 2008

  • ダンスセラピー入門‐リズム・ふれあい・イメージの療法的機能

    岩崎学術出版社, 2006

  • Effect of different music content on EEG activity and mood state. Integrate Human Brain Science: Theory, Method, Application(Music)

    ELSEVIER, 2000

  • Effect of different music content on EEG activity and mood state. Integrate Human Brain Science: Theory, Method, Application(Music)

    ELSEVIER, 2000

  • 実践を支える保育3 健康

    福村出版, 1991

Presentations

  • 表現活動のグループワークにおけるイメージの統合過程

    成瀬九美

    日本心理臨床学会第38回大会(横浜), 2019

  • オーセンティック・ムーヴメントにおけるMover/Witness体験と「empty space」の象徴性

    川岸惠子; 淡野登志; 成瀬九美

    日本心理臨床学会第38回大会(横浜), 2019

  • 棒把握課題を用いた幼児の先読み能力の測定

    高見采加; 成瀬九美

    日本保育学会第72回大会(東京), 2019

  • 過剰な意識傾向と注意機能および対人スタイルとの関連

    成瀬九美

    日本心理臨床学会第37回大会(神戸), 2018

  • オーセンティック・ムーヴメントにおける「マテリアル」の共有からみた身体的共感の解釈

    川岸惠子; 淡野登志; 成瀬九美

    日本心理臨床学会第37回大会(神戸), 2018

  • 自己身体の認知におけるイメージ操作の検討

    上田遥菜; 成瀬九美

    第46回日本バイオフィードバック学会学術総会(東京), 2018

  • 連続棒把握課題における把握手選択と注意機能との関連性

    高見采加; 成瀬九美

    日本体育学会第69回大会(徳島), 2018

  • 二者同調動作課題遂行時にみられる自己調整パターン

    第68回日本体育学会, 2017

  • 幼児期の傾斜における立位姿勢の安定性について

    第68回日本体育学会, 2017

  • 課題動作習得時におけるイメージ操作の変容‐メンタルローテーション課題を用いて

    第68回日本体育学会, 2017

  • 身体的コミュニケーションにみられるフォロワー機能を有する動きの特性

    日本保育学会第70回大会, 2017

  • 心のとわれれと不安および注意機能との関連

    日本心理臨床学会第36回大会, 2017

  • メンタルローテーションにおける運動イメージの関与‐手・足写真刺激を用いた課題から

    第67回日本体育学会, 2016

  • 同調プロセスにおけるリーダー・フォロワー役割の関与‐二重課題を用いて

    第67回日本体育学会, 2016

  • 加速度波形からみた動きの質的変化と気分との関連

    日本ダンスセラピー協会第24回学術研究大会, 2015

  • 協同作業の成立にみられる模倣と発話の機能

    日本保育学会第68回大会, 2015

  • 幼児の移動場面にみられる身体的同調

    日本保育学会第67回大会, 2014

  • 加速度波形からみた「なめらか」な動き

    日本ダンスセラピー協会第23回学術研究大会, 2014

  • 空想の構造と自己主体感の関与

    日本ダンスセラピー協会第23回学術研究大会, 2014

  • 自由遊び場面における移動の類似性からみた同調過程の分析

    日本保育学会第66回大会, 2013

  • 即興的身体表現に対する観察の傾向性

    日本ダンスセラピー協会第22回学術研究大会, 2013

  • 線画で表現された人の動きが空間的注意に及ぼす影響

    成瀬九美

    日本心理臨床学会第39回大会, Nov. 2020

  • オーセンティック・ムーヴメントのロングサークル枠組で体験する「私」意識

    成瀬九美; 川岸惠子; 淡野登志

    日本心理臨床学会第39回大会, Nov. 2020

Association Memberships

  • 日本体育学会

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  • 日本バイオフィードバック学会

  • 日本ダンスセラピー協会

  • 日本心理臨床学会



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